Hvad kan vi behandle? Migræne, svimmelhed mm

Da der jo er bindevæv i alle strukturer i kroppen, kan vi i princippet behandle alle lidelser som er funktionelt betinget.

Det vil sige, at en eller flere strukturer ikke fungerer som de skal, og kroppen har derfor foretaget nogle kompensationer som giver smerter og funktionsindskrænkning.
Vi har en meget grundig uddannelse i differentialdiagnose. Derfor kan vi skelne mellem de problemer vi kan behandle, den funktionelle lidelse/diagnose, og den klinisk lægelige diagnose. Ved en klinisk diagnose vil vi altid råde patienten til at gå til lægen.

Ved klinisk/strukturelt betingede diagnoser kan vi ofte lindre symptomer. Vi kan ikke årsagsbehandle fordi kroppen jo har ændret struktur. Et eksempel kan være hjertelidelser. Har man haft en blodprop i hjertet, og hjertet har taget skade, kan vi ikke genoprette normal funktion. Det er netop et problem og en behandling læger kan tage sig af.

Vi kan ikke behandle akutte infektioner, men vi kan ofte forhindre at stadigt tilbagevendende infektioner kommer igen.
Det kan vi gøre ved at genskabe normal funktion i bindevævet i et område.

Vi kan ikke behandle en diskusprolaps, men vi kan ofte lindre de gener den giver.

Vi behandler:
Skader i bevægeapparatet:
• Nakkesmerter, hovedpine, migræne, kæbeledsproblemer, skulderproblemer, tennisalbue, håndledsproblemer, problemer i brystkassen, rygproblemer, bækkenproblemer, bækkenløsning, hofteproblemer, knæ, ankel og fodproblemer. Følger af slidgigt.

Lidelser med funktionel baggrund i organsystemet:
• Migræne, svimmelhed, kronisk bihulebetændelse, kronisk mellemørebetændelse, nogle typer bronchitis og astma, ”nervøst hjerte”, mavesmerter, forstoppelse, nogle typer eksem, kolik, allergi/intollerence, underlivssmerter, menstruationssmerter.

Lidelser med baggrund i nervesystemet:
• Migræne, hovedpine, indlæringsproblemer, adfærds- og opmærksomhedsproblemer hos børn, tinnitus, svimmelhed, sympaticushypertonisyndromer (Mb.Sjøgren, Ehlers-danlos syndrom, kronisk træthedssyndrom, fibromyalgi), stressbetingede lidelser.

Hvad behandler vi ikke?
• Cancer, hjerneskade efter blodprop eller blødning, leddegigt, psoriasis, galdesten, nyresten, infektioner, kliniske sygdomme som er lægens område.