Behandling af børn

Vi har en talemåde hos os, der siger at vi er ligeglademed om du kan sige hvor du har ondt, det som er væsentligt er hvor der en lession. Det vil sige hvor der er nedsat bevægelighed, vævsforandring og ømhed. Sådanne områder er vi trænet til se og finde. Vi kan se med vores hænder og er derfor kompetente til behandling af børn.

Den måde at stille en funktionel diagnose på, er unik for os, og er meget præcis i forbindelse med behandling af børn. Vi kan finde de områder som ikke fungerer, også selv om vi ikke kan tale med barnet. Vi kan se om kolik hos spædbørn skyldes nervetryk i kraniet, spænding i nakken eller bækken eller om det er en spænding i maven.

Vi kan også teste kinesiologisk om der er specifikke problemer, f.eks. fødevareintolerencer, eller dysfunktioner i nervesystemet,om barnet har brug for krydsøvelser, om der er en blokering, så de 2 hjernehalvdele ikke samarbejder som de skal.

Hvis barnet har en blokering mellem højre og venstre hjernehalvdel (hemisphæreblokering) kan det give mange forskellige problemer. Barnet får svært ved at koncentrere sig. Babyer som ikke kan koncentrere sig er urolige, de har ikke kolik, men skal underholdes hele tiden. Større børn kan få problemer med at udvikle sig rigtigt uden, at der er tale om en bogstavdiagnose (ADD, ADHD, OCD osv). Der kan være tale om indlærings og læseproblemer, og problemer med uhensigtsmæssig adfærd.

Vi vil ofte kunne behandle øreproblemer, maveproblemer, og smerter eller andre problemer i bevægeapparatet.

I puberteten får mange unge problemer med deres led. Piger har en periode hvor de er meget sårbare i deres bindevæv, de får nemt skader i sener og ledbånd. Skoliose hos piger starter ofte i den tidligste pubertet, som en følge af at livmoderen udvikler sig. Her er viseral osteopati meget effektiv. Drenge har ofte kronisk stress fra deres hormonsystem, det kan give f.eks. skinnebensbetændelse. Begge køn vokser ofte voldsomt og ikke altid afbalanceret. Det giver ofte smerter i led, knogler og muskler. Her er en kombination af osteopatiske teknikker meget effektiv.

Lige så mange børn som voksne har migræne, de har bare ofte en anden adfærd i forhold til smerten, end voksne. De kan blive indadvendte eller det modsatte, når de har et anfald. Der er mange børn som har spændingshovedpine.

Børn er også ofte meget stressede, ligesom voksne. De reagerer bare anderledes. De kan blive hyperaktive, depressive, angste, få spiseproblemer og adfærdsproblemer.

Alle disse problemer er ofte funktionelle, det vil sige, at der ikke er nogen kliniske fund. De kan ikke ses i en blodprøve eller på en scanning. Dem kan vi udrede og behandle meget præcist med den tilgang vi har, også selv om det er svært for børn at formulere den slags problemer. Som forældre oplever man ofte blot at man har et barn som ikke trives.

De manuelle teknikker vi bruger er meget blide, vi manipulerer ikke småbørn, og vi bruger ikke teknikker som er smertefulde, eller som kan give reaktioner i form af inflammation.